Zaznacz stronę
Legalny doping

LEGALNY DOPING JAK DZIAŁA?

Środki dopingujące czyli poprawiające wydolność mięśniową a także  umysłową  pomagają zachować wysoką sprawność organizmu  podczas intensywnego wysiłku. Lepsza wydolność mięśniowa i koncentracja także pomaga zapobiegać kontuzjom, warto więc ją stosować podczas intensywnego wysiłku. Istnieje kilka grup suplementów wspomagających wydolność fizyczna i umysłową czyli tzw środków energetyzujących. Niektóre z nich można regularnie jak na przykład taurynę gdyż przynoszą one także  inne korzyści zdrowotne, jak w tym przypadku usprawnienie układu nerwowego i ochrona siatkówki oka. Jednak są także takie, które należy stosować ostrożnie, tylko w wyjątkowych sytuacjach jak na przykład arginina, która w nadmiarze może przyczynić się do zaburzeń kardiologicznych.

RODZAJE DOPINGUJĄCYCH SUPLEMENTÓW

AMINOKWASY I EKSTRAKTY ROŚLINNE

– substancje będące preskursorami  neurotransmiterów: dopaminy, adrenaliny, noradrenaliny, przyczyniające się do podwyższonego poziomu uwalnianej energii w tkankach ( aminokwasy  takie jak L-Karnityna, Tyrozyna,  Koenzym Q oraz substancje zawarte w przyprawach korzennych oraz kawie i herbacie)

KREATYNY

– najpopularniejsze z nich to monohydrat kreatyny oraz  jabłczan kreatyny

BOOSTERY TLENKU AZOTU

– związki wspomagające produkcję tlenku azotu  zawierające argininę i cytrulinę

AMINOKWASY

L-Tyrozyna

Czyli Tyrozyna  niezwykle ważny prekursor w biosyntezie dopaminy, adrenaliny, noradrenaliny i hormonów tarczycy. Aminokwas ten nie tylko wspomaga produkcję ważnego neuroprzekaźnika, pozwalając na sprawny przesył informacji między neuronami, ale także jest źródłem hormonów nadzorujących w organizmie reakcje energotwórcze. Suplementacja tym składnikiem zapewnia stabilne pobudzenie oraz zabezpiecza przed skutkami długotrwałego stresu, psychicznego jak i fizycznego jakim może być ciężki trening. Zaleca się podawanie od 0,6 do 2 g L-tyrozyny w porcjach podzielonych.

Tauryna

Substancja, która dzięki swojemu działaniu hamuje procesy zmęczenia .Tauryna wzmaga wydzielanie somatotropin , wzmaga wydzielanie IGF-1, jest silnym hormonem anabolicznym. Tauryna oddziałuje korzystnie  w połączeniu z kreatyną, która  jej jest jej transporterem, wspomaga również  działanie L-karnityny którą można z nią łączyć.

L-karnityna

Jest ona związkiem w niewielkich ilościach wytwarzanym przez organizm w większości  jednak jest dostarczana z pożywieniem, znajduje się głównie w czerwonym mięsie. Przy niedoborze suplementacja spowoduje natychmiast odczuwalne w efekty, w postaci poprawy wydolności,  jednak nie stanie się tak jeżeli jej poziom w organizmie jest w prawidłowy. Pomimo że badania prowadzone na ochotnikach i sportowcach nie wykazały istotnego wpływu L karnityny na wydolność organizmu jednak okazało się że przyczynia się ona do lepszej regeneracji. Wykazano że karnityna może łagodzić tzw. DOMS, czyli zespół objawów charakteryzujących się obniżeniem progu bólowego i sztywnością mięśni, występujących mniej więcej 10 godzin po intensywnym wysiłku. DOMS może uszkadzać strukturę włókien mięśniowych, czego skutkiem jest stan zapalny.

Koenzym Q

Substancja ta wpływa bezpośrednio na lepsze wykorzystanie ATP  i  poprawę metabolizmu energetycznego organizmu.  Jest to związek za pracę nad którym w roku 1978  Peter Mitchell otrzymał nagrodę Nobla.

EKSTRAKTY ROŚLINNE

Synefryna

Substancja pochodzenia roślinnego z grupy stymulantów. Pozyskiwana jest z owoców z gorzkiej  pomarańczy (Citrus aurantium). Jest agonistą receptorów a-adrenergicznych, hamuje wychwyt zwrotny adrenaliny powodując że utrzymuje się ona w organizmie dłużej. Synefryna pobudza, poprawia samopoczucie i wydolność oddechową.  Jednak  jest niewskazana dla osób cierpiących na nadciśnienie. Przyspiesza krążenie. Zmniejsza apetyt i wspomaga przemianę materii. Pobudza receptory adrenaliny w niektórych tkankach, głównie tłuszczowych, wspomaga przemianę węglowodanów i spalanie tłuszczów,

Kofeina

Ekstrakt z czarnej kawy – jest  jednym z najsilniejszych znanych naturalnie wspomagaczy energetycznych. Sprawia ona, że podnosi się termogeneza organizmu, przyspiesza metabolizm, uwalnia duże pokłady energii.  Co więcej, pod wpływem kofeiny organizm zaczyna czerpać energię z tkanki tłuszczowej i białek  a nie z rezerw cukru.   Przeprowadzone liczne badania potwierdziły, iż stosowanie kofeiny w tabletkach, kapsułkach, skuteczniej przyspiesza metabolizm , niż wypijanie jej w formie herbaty czy kawy.

Ekstrakt z zielonej kawy

Substancja uwalniająca pokłady energii z rezerw tłuszczowych.  Dodatkowo przyspiesza regenerację po wysiłku i zwiększa gotowość organizmu do intensywnego wysiłku. Wysoka skuteczność zielonej kawy wynika jednak nie tylko z obecności kofeiny, ale z jej połączenia z kwasem chlorogenowym.  Zielona kawa , hamuje przyswajalność  cukrów prostych z pożywienia. Poza tym te dwie substancje poprawiają gospodarkę insulinową w organizmie i sprawiają, że insulina wydzielana jest równomiernie.

Ekstrakt z zielonej herbaty

Związek ten blokuje enzym odpowiedzialny za dezaktywację noradrenaliny w komórkach tłuszczowych. W ten sposób intensyfikuje i przedłuża lipolityczne i  termogeniczne działanie noradrenaliny.

Guarana

Substancja podobna do kawy jednak mająca mniej skutków ubocznych, jest poprostu zdrowsza. Jest wolniej przyswajana niz kawa i dodaje energii na  6 godzin. Jest antyoksydantem – pomaga zwalczać wolne rodniki. Ze względu na właściwości antyagregacyjne przeciwdziała zlepianiu  się płytek krwi.

Ekstrakt z pieprzu cayenne

Kapsaicyna obecna w pieprzu kajeńskim stymuluje metabolizm, przyczynia się do hamowania odczuwania głodu i zwiększa uczucie sytości.  Podobnie jak pozostałe związki oddziałuje na receptory adrenergiczne

Ekstrakt z imbiru

Spożywanie imbiru ułatwia trawienie, a zawarty w nim olejek pobudza wydzielanie soków żołądkowych, działa rozkurczowo i przeciwobrzękowo. Niektórzy naukowcy utrzymują, że zawarta w imbirze kapsaicyna (substancja odpowiedzialna za ostry smak) przyspiesza metabolizm, powodując wzrost temperatury ciała,  dzięki organizm zużywa więcej kalorii. Zawiera wiele witamin i minerałów Imbir pobudza enzymy trawienne, dzięki czemu poprawia przyswajalność innych substancji odżywczych, jednocześnie usuwając toksyny.

KREATYNY

Kreatyna  jest  to organiczny związek chemiczny (kwas Beta  metyloguanidynooctowy, występujący w mięśniach i ścięgnach. Działanie kreatyny polega  na zwiększeniu poziomu fosfokreatyny w mięśniach, jednocześnie prowadząc do lepszego uwodnienia tkanek i przyspieszenia procesów syntezy białek.  Najsilniejszy efekt po jej zażyciu występuje jeżeli w organizmie występowały niedobory. Istnieje kilka form kreatyny najpopularniejsze do monohydrat (polecany zawodnikom  dyscyplin siłowych i sylwetkowych) oraz jabłczan (polecany w sportach wytrzymałościowych). Więcej o kreatynie dowiesz się z artykułu: Jaką kreatynę wybrać?

BOOSTERY TLENKU AZOTU

Ostatnia kategoria to boostery tlenku preparaty zwierające arginine i cyturlinę. Za badania nad tymi związkami  i ich zastosowaniu w dziedzinie kardiologii przyznana została nagroda Nobla, którą w roku 1998 otrzymał Louis Ignarro.

Arginina

To aminokwas endogenny, produkowany przez organizm, zdolnosc do jego syntezowania zostaje ograniczona wraz z wiekiem . Jest konieczna dla prawidłowego przebiegu procesów  fizjologicznych takich jak np. synteza hormonu wzrostu czy detoksykacja ze zbędnych i szkodliwych produktów przemiany materii. Niestety produkcja tego związku przez ludzki organizm zostaje z czasem ograniczona, czego powodem jest naturalnie postępujący proces starzenia się. Głównym źródłem argininy są mięso, produkty nabiałowe i mleczne oraz część artykułów spożywczych pochodzenia roślinnego. Bardzo często arginina jest określana mianem „substancji niezbędnej” do prawidłowego przyrostu masy mięśniowej. Zwiększa ona syntezę tlenku azotu, rozszerza naczynia krwionośne, zwiększa retencję azotu, przyspiesza regenerację jest  bardzo silnym związkiem przyspieszającym rekonwalescencję. Ponadto zmniejsza  ryzyko chorób serca, w tym zawału. Znosi tak zwaną insuliniodproność wywołaną najczęściej nadmiernym spożyciem węglowodanów.  Poprawia także erekcję i spermatogenezę. jednak nadużywanie jej w postaci suplementu może także prowadzić to procesów adaptacji organizmu, polegających na podwyższeniu ciśnienia co może na dłuższa metę prowadzić do zaburzeń układu krążenia.

Cytrulina

Cytrulina jest prekursorem argininy, dzięki swojej obecności nasila działanie tej pierwszej. Cytrulina jest związkiem syntezowanym w organizmie (również zdolność do jej syntezy zostaje obniżona z wiekiem) również przyczynia się zwiększonej produkcji tlenku  azotu. Tlenek azotu poprawia krążenie rozszerzając arterie zwiększając  ilość krwi, tlenu i składników odżywczych dostających się do  mięśnia sercowego. Co więcej, pomaga zmniejszyć ryzyko tworzenia się skrzepów, uniemożliwiając płytkom krwi przyklejanie  się do siebie lub do ścianek naczyń krwionośnych, dzięki czemu poprawia krążenie i dotlenia mięśnie, poprawiając ich zdolność do wyższych obciążeń treningowych.  Podobnie jak w przypadku argininy nadużywanie cytruliny może przyczynić się do powstania zaburzeń kardiologicznych.

DODATKOWE SUPLEMENTY

Preparaty te powodując zwiększone wydzielenie energii prowadzą także do szybszego zużywania rezerw energetycznych, czyli glikogen jak i białka z tkanek zostają spalane znacznie szybciej. Dlatego używając  produktów termogenicznych warto zaopatrzyć się w dodatkową suplementację poprawiającą regenerację (izolaty proteinowe, witaminy C, D3+K, kompleks witamin B  oraz preparaty Magnezu (ZMA) poprawiające syntezę testosteronu , którego odpowiedni poziom jest niezbędny do prawidłowego przebiegu procesów anabolicznych.